06 januari 2016

Door Luis

Verbeterde inkoopfacturen

Een nieuw jaar, een nieuwe functionaliteit. Het scherm voor inkoopfacturen is verbeterd. Je kunt sinds vandaag de inkoopbonnetjes (PDF, JPG, GIF of PNG) aan Chimply toevoegen. Met de mobiele versie kon dat al eerder. Door met je mobiele telefoon naar www.chimply.nl te gaan en in te loggen met je gebruikersnaam en wachtwoord, kun je een inkoopbon fotograferen en uploaden. De volgende keer dat je inlogt krijg je een melding om het bonnetje te verwerken. 

Bekijk een aantal screenshots:

Desktop

 

 

Verbeterde kostenposten

 

Boodschappen voor de kerstborrel

 

Mobiele Versie

Mobiele versie inkoopfactuur uploaden

 

Uploaden inkoopbonnetje

 

Dit is de eerste stap in de automatisering van de papieren bonnetjes fabriek. Chimply kijkt straks naar automatische kostenpost herkenning op basis van de toegevoegde bonnetjes. Zolang winkels nog papieren bonnetjes blijven uitdelen, ga ik je helpen om dit proces zo makkelijk mogelijk te maken! It’s simply Chimply.

 

 

 


22 september 2015

Door Luis

Kosten aanloopperiode

Je mag de kosten die je maakt in de aanloopperiode voordat je daadwerkelijk staat ingeschreven bij de KvK als bedrijfskosten aftrekken. Het moeten wel kosten voor je bedrijf zijn. De betaalde BTW  krijg je dan terug van de belastingdienst. De kosten mag je opvoeren als bedrijfskosten. De winst van je onderneming wordt hierdoor lager waardoor je minder inkomstenbelasting hoeft te betalen. Je dient uiteraard wel nog over de bonnetjes te beschikken. 

In Chimply ga je als volgt te werk:

Voer het bonnetje met de huidige datum (dus niet de datum van het bonnetje) in Chimply. Schrijf in het notitievakje: "Dit zijn aanloopkosten voor mijn onderneming". Voor de zekerheid kun je voorgaande tekst ook nog op het bonnetje zelf schrijven.

 

Zie hieronder hoe het moet:

Screenshot Aanloopkosten

 

 

 


22 september 2015

Door Luis

Investering toevoegen

Investeringen zijn alle aanschaffingen van goederen die gedurende een langere periode (een aantal jaren) in uw onderneming kunnen worden gebruikt. Bijvoorbeeld een computer die u gekocht hebt om te werken. Als vuistregel geldt: investeringen zijn goederen die duurder zijn dan € 450,- (ex BTW) die langer dan een jaar meegaan. De kosten van de investering kunt u in minimaal 5 jaar (ieder jaar 20% van de aanschafprijs) van uw winst aftrekken. Dit noemt men afschrijven. 

In Chimply ga je als volgt te werk: 

Ga naar inkoopfacturen voer de bon in alsof het een normale inkoopfactuur is. Vervolgens vink je "Dit is een investering, hierop wil ik afschrijven" aan. Vul de restwaarde in (tip: kijk op marktplaats wat een dergelijk model van 5 jaar oud nog waard is of vraag de leverancier/verkoper). De restwaarde is ongeveer, dat luistert niet zo nauw. In het voorbeeld van de laptop € 50,00 restwaarde. Vervolgens vul je bij "In hoeveel jaar wilt u deze investering afschrijven?" 5 in.

Zie hieronder hoe het moet:

 

Investering invoeren in Chimply

 

 

 


13 augustus 2015

Door Luis

Periodieke facturen aanmaken

Verstuur je periodiek facturen naar je afnemers? Je kunt met Chimply op eenvoudige wijze periodieke facturen aanmaken.

In het nieuwe facturen scherm kies je in de dropdown-box voor wekelijks, maandelijks of jaarlijks. Standaard staat hij uiteraard op eenmalig. Kies je hier bijvoorbeeld voor maandelijks en het is 25-02-2015, dan ontvangt je afnemer de factuur op 25-02-2015, 25-3-2015, 25-04-2015 etc. Nadat je de periode hebt gekozen kies je de einddatum, tot die tijd zal het periodiek versturen doorgaan. Wil je het eerder stoppen, dan kun je de factuur uiteraard via het potloodje eenvoudig wijzigen in bijvoorbeeld eenmalig. 

 

Hieronder de screenshot:

Periodiek facturen sturen

 

 


05 augustus 2015

Door Nivine


29 juli 2015

Door Luis

BTW aangifte doen

Het doen van de BTW aangifte met Chimply is eenvoudig. Eerst zet je uiteraard alle inkoop- en verkoopfacturen van de periode in Chimply.

Op het Dashboard zie je in de maand dat er aangifte gedaan moet worden een groene knop met de tekst "Aangifte doen over vorige periode". Als je op deze knop drukt wordt het BTW aangifte formulier voor je aangemaakt. Vervolgens log je in op de site van de belastingdienst. Dat kan bij "Inloggen voor ondernemers".  Je neemt hier de aangifte precies over zoals het formulier in Chimply. Als je bij de belastingdienst klaar bent druk je in Chimply op de knop klaar.

Tip: Je kunt via het knopje "BTW pagina" in het dashboard van iedere periode die je zelf wilt de BTW aangifte inzien. Ook vind je op de BTW pagina de aangifte ICP als je zaken doet met het buitenland. 

 

Bekijk onderstaande screenshots om te zien hoe het moet: 

 

Druk in het dashboard op aangifte doen

Log in op de website van de belastingdienst en neem het formulier exact over.


29 juli 2015

Door Luis


29 juli 2015

Door Luis

Hoe verstuur ik een herinnering

Het versturen van herinneringen in Chimply gaat als volgt:

In het facturenoverzicht ga je met de muis over het factuurnummer. Er verschijnt een pop-up met meer informatie over de factuur. Druk op het knopje verstuur herinnering. Er verschijnt een pop-up window waar je de titel en tekst van de herinnering eventueel nog kunt aanpassen. Druk vervolgens op de knop "Verstuur herinnering". 

 

Hieronder een aantal screenshots: 

 

Verstuur herinnering

Druk op verstuur herinnering


29 juli 2015

Door Luis

Jaarrekening maken met Chimply

Boekhouders vragen honderden euro's voor het opmaken van een jaarrekening. Bespaar geld, maak binnen tien seconden een jaarrekening met Chimply!

Bekijk de screenshot hieronder om te zien hoe het moet.

Jaarrekening maken met Chimply

 


21 juli 2015

Door Luis

Facturen aanmaken met Chimply

Als je voor het eerst een factuur aan wilt maken in Chimply ga je als volgt te werk:

Je drukt op de tab "Verkoopfacturen".
Op de facturenpagina druk je vervolgens aan de rechterkant van de pagina op "Nieuwe Factuur". Je komt dan op de aanmaakpagina voor facturen terecht.

Vervolgens kies je een bestaande relatie (die je onder de tab relatie al hebt toegevoegd) of je maakt er snel eentje aan door "voeg nieuwe relatie toe" in de dropdownbox te kiezen.

Na het kiezen van de relatie kies je de factuurdatum en de vervaldatum.

Vervolgens voeg je de factuurregels toe. Dit doe je door aan de linkerkant als eerst een bestaand tarief te selecteren (die je onder de tab tarieven al hebt toegevoegd), of je maakt er even snel eentje aan door op "nieuw tarief" te drukken in de dropdownbox. Chimply vult automatisch de naam, omschrijving en prijs voor je aan. De factuur is klaar. Je hebt nu drie mogelijkheden:

1. Opslaan en naar je klant mailen

2. Een voorbeeld bekijken

3. Opslaan, uitprinten en zelf op de post doen

Tip: wil je een factuur tijdelijk opslaan omdat je er later bijvoorbeeld nog iets aan wilt toevoegen? Druk dan op "opslaan en printen" en annuleer de print dialog. Je kunt er dan later makkelijk iets aan toevoegen door op het potloodje te drukken.

Hieronder de screenshots van het proces:

Facturen aanmaken

 

Factuur aanmaken


21 juli 2015

Door Luis

Facturen wijzigen met Chimply

Stel je bent erachter gekomen dat een factuur een fout bevat. Met Chimply kun je op een eenvoudige manier de factuur wijzigen. 

Je drukt op de tab "Verkoopfacturen". Vervolgens ga je met de muis over de factuur in het facturen overzicht heen. Je ziet aan de rechterkant een potloodje verschijnen. Druk daarop en je komt op de pagina waar je de factuur kunt wijzigen.

LET OP: als een factuur al naar de klant is gestuurd dan mag je hem van de fiscus niet zomaar weer wijzigen. Je dient dan een creditfactuur aan te maken. Lees in dat geval hier verder: Creditfacturen maken.
Facturen de eenmaal in een administratie zijn aangemaakt mogen door de fiscus ook niet meer verwijderd worden. De doorloopnummering van de facturen in de administratie klopt dan namelijk niet meer. Vandaar dat je in Chimply facturen niet meer kunt verwijderen. Heb je per abuis de verkeerde factuur naar een klant gestuurd. Dan kun je dit met het maken van een creditfactuur gemakkelijk oplossen. 
Wil je zeker weten dat je factuur klopt voordat je hem opslaat? Controleer hem dan eerst door op de facturen aanmaakpagina op "Voorbeeld" te drukken. Hij wordt dan niet opgeslagen.

Hieronder de screenshot voor het wijzigen van een factuur:

Factuur wijzigen


21 juli 2015

Door Luis

Creditfactuur maken

Stel dat je een foute factuur naar je klant hebt gestuurd. Er staat bijvoorbeel 50 euro teveel in. De makkelijkste manier om dit op te lossen is om de gehele factuur terug te draaien door middel van een creditfactuur. Een creditfactuur is een nieuwe factuur met een eigen factuurnummer met exact hetzelfde bedrag als de foute factuur maar dan zijn alle bedragen negatief. 

LET OP: je mag van de fiscus geen facturen verwijderen uit je administratie omdat de factuurnummering dan niet meer klopt. Je lost foute facturen dan ook altijd op met een creditfactuur.

Je kunt met Chimply op eenvoudige wijze een creditfactuur aanmaken. 

Zo ga je te werk:

Druk op de tab "Verkoopfacturen" -> Kies de relatie/klant waar het om gaat -> Kies de factuurdatum en de vervaldatum (dat is bij een creditfactuur vaak dezelfde/huidige dag). Vervolgens vink je "Creditfactuur" aan. Voeg precies dezelfde bedragen toe als de foute factuur. In de notitie zie je staan: U kunt deze creditfactuur verrekenen met factuur <factuurnummer>. Vul bij factuurnummer het factuurnummer van de foute factuur in. Vervolgens kun je de factuur opslaan.

 

Hieronder een screenshot van het proces:

Creditfactuur maken

 


21 juli 2015

Door Luis

Meer informatie van facturen bekijken

Als je meer informatie van een verkoopfactuur wilt zien ga je naar de tab "Verkoopfacturen". Je zult dan in het facturenoverzicht terecht komen. Als je met de muis over het factuurnummer heen gaat dan verschijnt er een pop-up. Je ziet daar een hoop zaken over de factuur zoals factuurnummer, vervaldatum, status. Ook kun je vanuit die pop-up een herinnering sturen als de factuur al over vervaldatum heen is.

Hieronder een screenshot van het proces:

Factuur info bekijken

 


30 juni 2015

Door Nivine

De lievelingsfreelancer

De lievelingsfreelancer worden van iedere baas, zo doe je dat!

Steeds meer starters zijn zzp’er. Als je dan eenmaal je eerste grote opdrachtgever
binnen hebt, hoe werk je dan zo succesvol mogelijk? Chimply heeft dit aan een
aantal freelancers voorgelegd en de volgende tips samengesteld.

1. Zorg dat je zo snel mogelijk persoonlijk kennismaakt.

2. Maak de verwachtingen concreet

3. Laat merken dat je een toevoeging bent aan de hand van je frisse en open kijk op
zaken.

4. Schat je rol in het grote geheel om in te schatten wat er van je verwacht wordt.

5. Houd alles schriftelijk bij, als naslagwerk maar ook om onnodige vragen te
voorkomen.

6. Sla niet door in netwerken: blijf jezelf en heb een verhaaltje klaar over wie je bent.

7. Verken het territorium en pas je aan de bedrijfscultuur aan.

En niet geheel onbelangrijk…

8. Houd vast aan je eigen tarief.


16 juni 2015

Door Nivine

Boekentip: Financien voor zzp'ers en andere zelfstandig ondernemers


Hoe je een financieel gezond bedrijf runt.

Als zzp’er weet Femke Hogema als geen ander dat de meeste zelfstandig ondernemers niet echt warm lopen voor de boekhouding, belastingen, assurantiën, exploitatiebegrotingen en andere financiële zaken. Het is niet nodig om een expert te zijn op het gebied van financiën. Een gezond bedrijf runnen kan al wanneer je de grote lijnen begrijpt. Het blijft in alle gevallen belangrijk dat je de juiste vragen weet te stellen en kunt ingrijpen als het mis dreigt te gaan. Daarnaast is het cruciaal om de financiële risico’s in the schatten en bij gewichtige besluiten ook het financiële aspect mee te nemen. Het boek, Financiën voor zzp’ers, geeft op een toegankelijke en praktische wijze inzicht in alles wat je als zzp’er moet weten om je bedrijf financieel gezond te maken én houden.

Tot de behandelde onderwerpen behoren:

Deel 1: De opzet van de administratie en de financiële planning

1. Bepaal de financiële haalbaarheid van je plannen
2. Zorg ervoor dat je administratie op orde is
3. De exploitatiebegroting: het vertalen van plannen in cijfers
4. Het liquiditeitsoverzicht: kun je de rekeningen betalen?


Deel 2: Grip op cijfers

5. Leer de financiële overzichten te lezen
6. De winst-en-verliesrekening: hoe succesvol is je onderneming?
7. De balans: wat heb je en hoe is het betaald?
8. Zorg ervoor dat je boekhouding op orde is
9. Debiteurenbeheer: een goede klant is een betalende klant


Deel 3: Juridische zaken, belastingzaken en verzekeringen

10. Contracten: leg gemaakte afspraken vast
11. Kies de juiste rechtsvorm
12. Belastingzaken
13. Weet hoe je risico’s kunt beheersen
14. Zorg voor een goede oude dag

Meer lezen?? Financiën voor zzp’ers en andere zelfstandig ondernemers is onder andere hier online te bestellen.
De gemiddelde beoordeling van dit boek volgens managementboek.nl 

sterren