16 september 2013

Door Luis

Suppletie aangifte

Het kan natuurlijk voorkomen dat je na het doen van de BTW aangifte erachter komt dat je een factuur bent vergeten op te sturen. Of je realiseert je dat je een kostenbonnetje bent vergeten toe te voegen. Dat kan gebeuren en is helemaal niet erg, maar wat moet je in zo een situatie doen?

Als het bedrag onder de € 1000,- is en het betreffende jaar is nog niet afgelopen dan kun je het meenemen in de aangifte van de volgende periode. Je voegt dus de vergeten factuur of kostenbon met de datum van vandaag toe aan jouw administratie waardoor deze met de volgende aangifte wordt meegenomen.

Als het jaar waarin de bon hoort ten einde is of het BTW bedrag is hoger dan € 1000,-, dan moet je een zogenaamde suppletie aangifte doen. Een suppletie aangifte is een nieuwe aangifte van de periode waarin de fout zat.

Ik zal een voorbeeld geven:

Je doet de BTW aangifte per kwartaal. In het eerste kwartaal van 2013 ben je een factuur vergeten in te voeren van een klant. Deze factuur was € 7.744,00 inclusief BTW. Het BTW bedrag is derhalve € 1.344,00. Je mag de factuur dus helaas niet aan de volgende periode toevoegen.

Via de volgende link kun je het suppletieformulier downloaden en invullen. Je dient dus een nieuwe aangifte voor het hele tijdvak in. Vervolgens voeg je de vergeten bon of factuur met de originele datum toe aan je administratie.

It's simply Chimply!

Voor meer informatie over de suppletie aangifte kun je kijken op de site van de belastingdienst.


comments powered by Disqus